Logan Lucky

Όταν το 1989 ο 26χρονος Στίβεν Σόντερμπεργκ κέρδισε τον χρυσό φοίνικα στο φεστιβάλ Καννών με το ντεμπούτο του “Σεξ, Ψέματα και Βιντεοκασέτες”, δήλωσε ότι «από ‘δω και πέρα ακολουθεί μόνο κατηφόρα». Το τρομερό παιδί του indie Αμερικάνικου κινηματογράφου ξεκίνησε πρώτος στη γραμμή της αφετηρίας σε σχέση με τους υπόλοιπους (Λινκλέιτερ, Ταραντίνο κτλ) και όταν η γενιά της Miramax μεσουρανούσε σε βραβεία και εισπράξεις, αυτός έμεινε πίσω και χάθηκε σε εξαφανισμένα φιλμ (“Kafka”, “King of the Hill”, “Underneath” κτλ). Το άστρο του έλαμψε ξανά με το “Out Of Sight” (1998) για να βγει από την αφάνεια και να φτάσει ξανά στην κορυφή χάρη σε καλοφτιαγμένα crowd pleasers (“Traffic”, “Erin Brockovitch”) αλλά και υπέροχα προσωπικά φιλμ (“The Limey”, “Che”, “The Informant!”).

72jMovwr_2.jpg

Λίγα χρόνια νωρίτερα, ο Σόντερμπεργκ δήλωσε πως έφτασε σε καλλιτεχνικό αδιέξοδο και έπρεπε να αποσυρθεί απ’ τον κινηματογράφο. Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης είχε χάσει τον προσανατολισμό του και παρά την αδιαμφισβήτητη ικανότητά του πίσω απ’ τον φακό, οι ταινίες του δεν πετύχαιναν το σκοπό τους. Ταινίες όπως τα “Side Effects”, “Haywire” και “Contagion” δεν βρήκαν τον ρυθμό και το κοινό τους, ενώ ο σκηνοθέτης σπάνια έπιανε τη φλέβα της ταινίας που ήθελε να φτιάξει (“Magic Mike”). Η «αποχώρηση» από την ενεργό δράση μόνο καλό έκανε στον Σόντερμπεργκ, καθώς χωρίς άγχος παρέδωσε το θαυμάσιο “Behind the Candelabra” (2013) μια γλαφυρή βιογραφία του Λιμπεράτσε, πριν ανασυντάξει τις δυνάμεις του. Φυσικά είναι ανόητο να μιλάμε για αποχώρηση καθώς τα χρόνια της απουσίας του ο Σόντερμπεργκ ήταν πιο ενεργός από ποτέ, καθώς σκηνοθέτησε το τηλεοπτικό δράμα “The Knick“, σχεδίασε το διαδραστικό crime story με τίτλο “Mosaic” που θα εμπλέκει τον θεατή, καθώς και το θρίλερ “Unsane” που γυρίστηκε εξολοκλήρου σε κάμερα iphone.  Όμως, κάπου εκεί ανάμεσα σκηνοθέτησε και το heist movie με τίτλο «Logan Lucky» που τον επαναφέρει στην αγαπημένη αφηγηματική φόρμουλα των “Ocean’s Eleven”.

To Logan Lucky είναι μια εξωφρενική ιστορία ληστείας, βουτηγμένη στην hillbilly πλευρά της Αμερικής και ειδικότερα στην πολυτραγουδισμένη επαρχία της West Virginia. Πρόκειται για μια πανέξυπνη country ιστορία για τους αφανείς blue-collar ήρωες της μετά Τραμπ εποχής. Όμως σε κάθε καλά μελετημένο πλάνο του φιλμ, ξεπηδάει το αγνό κινηματογραφικό fun, αυτό δηλαδή που σε κάνει να παραβλέπεις αναληθοφάνειες, που σε κάνει να θες να ρυθμίσεις το «φίλτρο ρεαλισμού» στο μηδέν, μόνο και μόνο γιατί θες να σε ρουφήξει η καλά δομημένη πλοκή. Οι ήρωες του Logan Lucky δεν έχουν σχέση με τους φωτογενείς ήρωες του Ocean’s Eleven. Η κακόμοιρη οικογένεια των Λόγκαν βασανίζεται από κακοτυχίες και χρειάζεται μια γερή μπάζα για να πιάσει την καλή. Ο Σόντερμπεργκ σκηνοθετεί με παραπανίσια αυτοπεποίθηση τα κομμάτια του δαιμόνιου παιχνιδιού. Από τη μια βαδίζει στα μονοπάτια του Τζόελ και του Ίθαν Κοέν, με τους κακοποιούς ήρωες να διαθέτουν μηδενικό IQ, (αλλά με τρυφερότητα και χωρίς τον φιλοσοφημένο μισανθρωπισμό των αδερφών Κοέν) και από την άλλη τρέχει με χίλια στις δαιδαλώδεις στροφές του «είναι» και του «φαίνεσθαι» των καλοκουρδισμένων λεπτομερειών της ξεσαλωμένης πλοκής, στην παράδοση του Ντέιβιντ Μάμετ.

72jMovwr_3.jpg

Ο Τσάνινγκ Τέιτουμ είναι ο πρώην αθλητής του σχολείου που η ζωή τον προσπέρασε. Ο Άνταμ Ντράιβερ είναι ο καλόκαρδος αδερφός του που έχει χάσει το ένα του χέρι στο Ιράκ, αλλά παραμένει good ol’ boy. Για το μεγάλο σχέδιο στην ληστεία την ώρα που γίνονται οι αγώνες ταχύτητας, πρέπει να επιστρατευτεί ο ειδικός στις εκρήξεις – ένας ανέλπιστα αστείος και απολαυστικός Ντάνιελ Κρέγκ που ακόμα και το να αλατίζει το βρασμένο του αυγό το κάνει να φαίνεται αστείο. Είναι τελικά χαζοί και άτυχοι οι Λόγκαν ή είναι ικανοί να φέρουν εις πέρας ένα τόσο δύσκολο σχέδιο; Η jazzy σκηνοθεσία του “Logan Lucky”, ο ρυθμός στο μοντάζ που βγάζει μάτια, η country φλέβα του Τζον Ντένβερ, η ανοιχτοί αυτοκινητόδρομοι, το φρενήρες σενάριο και το παζλ χαρακτήρων, δημιουργούν ένα γνήσια απολαυστικό χαρμάνι, που ακόμα και αν δεν διεκδικεί βραβεία πρωτοτυπίας, τουλάχιστον είναι πραγματικά έξυπνο (και το κυριότερο όχι εξυπνακίστικο). Επιπλέον διαθέτει κάμποσες σκηνές ανθολογίας με αποκορύφωμα την εξέγερση στη φυλακή με αφορμή τα βιβλία του Game Of Thrones. Η αποχή τελικά έκανε καλό στον Σόντερμπεργκ. Το ίδιο και σε εμάς ,γιατί συνειδητοποιήσαμε πόσο μας άρεσε το σινεμά του.

72jMovwr_4.jpg

Από το Movieworld

About InfluencesOnly

a television version of a person with a broken heart
This entry was posted in Cinema. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s